Pružamo usluge Savetnika za bezbednost u transportu opasnog tereta !
Savetnik za bezbednost u transportu opasnog tereta je lice sa sertifikatom (Uprave za transport) o stručnoj osposobljenosti za primenu propisa o transportu opasnog tereta.
Zakon o transportu opasnog tereta („Sl. glasnik RS“, br. 88/2010), propisuje obavezu svih učesnika u transportu opasnog tereta u drumskom, železničkom i vodnom saobraćaju, sa sasedištem u Republici Srbiji, da moraju imati najmanje jednog savetnika za bezbednost u transportu opasnog tereta, osim u slučajevima utvrđenim propisima iz člana 2. stav 2. ovog zakona.
Funkciju Savetnika za bezbednost može da obavlja rukovodilac preduzeća, lice sa drugim zadacima u preduzeću ili lice koje nije direktno zaposleno u preduzeću, pod uslovom da poseduje važeći sertifikat o stručnoj osposobljenosti. Takođe obaveza je učesnika u transportu opasnog tereta da dostavlja Upravi za transport lične podatke o Savetniku s kojim je zaključio ugovor, najkasnije sedam dana od dana zaključenja ugovora.
Obaveze Savetnika za transport opasnog tereta su definisane u odeljku 1.8.3 ADR/RID/ADN, kao i članom 21 Zakona o transportu opasnog tereta („Sl. glasnik RS“, br. 88/2010).
Po Zakonu o transportu opasnog tereta („Sl. glasnik RS“, br. 88/2010), obaveze Savetnika za transport opasnog tereta su da:
U odeljku 1.8.3 ADR/RID/AND, zadatak Savetnika za bezbednost, vezano za odgovornost rukovodioca preduzeća, je da za delatnost preduzeća pronalazi odgovarajuća sredstva, načine i odgovarajuće mere za primenu važećih odredbi, pod optimalnim uslovima bezbednosti, radi olakšanog sprovođenja delatnosti.
Zadaci savetnika u odnosu na delatnost preduzeća su naročito:
– praćenje primene propisa koji se odnose na transport opasnog tereta;
– savetovanje u aktivnostima preduzeća vezanim sa transport opasnog tereta;
– izrada Godišnjeg izveštaja za rukovodstvo preduzeća ili eventualno za lokalne organe vlasti o aktivnostima preduzeća u vezi sa transportom opasnog tereta. Godišnji izveštaji se moraju čuvati pet godina i na zahtev se dostavljaju pojedinim državnim organima.
Osim toga, u zadatke Savetnika za bezbednost spada, praćenje sledećih postupaka, odnosno metoda vezanih za odnosne aktivnosti preduzeća:
– postupci, kojima se obezbeđuje primena zahteva za identifikaciju opasnog tereta koji se transportuje;
– metode preduzeća, kojima se pri kupovini transportnih sredstava uvažavaju posebni zahtevi vezano za opasne terete, koji se transportuju;
– postupci, kojima se ispituje oprema koji se koriste za transport opasnog tereta ili za utovar ili istovar;
– odgovarajuće obuke radnika preduzeća, uključujući vezano za izmene propisa, i čuvanje dokumenata o obuci;
– sprovođenje odgovarajućih hitnih mera pri eventualnim nesrećama ili nezgodama, koje pod određenim okolnostima mogu da ugroze bezbednost u toku transporta opasnog tereta, ili u toku utovara ili istovara;
– postupci na utvrđivanju uzroka i, ukoliko je potrebno i ispostavljanje izveštaja o nesrećama, nezgodama ili teškim prestupima, koji su utvrđeni u toku transporta opasnog tereta ili u toku utovara ili istovara;
– uvođenje odgovarajućih mera, koje treba da spreče ponovnu pojavu nesreća, nezgoda ili teških prestupa;
– uvažavanje pravnih propisa i posebnih zahteva transporta opasnog tereta prilikom izbora i korišćenja podizvođača ili trećih lica;
– provera, da li lica koja su uključena u transport opasnog tereta, ili utovar ili
istovar opasnog tereta, raspolažu detaljnim objašnjenjima i uputstvima za rad;
– uvođenje mera koje se odnose na podizanja svesti o mogućim rizicima koji se javljaju prilikom transporta, utovara i istovara opasnog tereta;
– uvođenje mera provere postojanja pratećih dokumenata i bezbednosne opreme u transportnim sredstvima, kao i usaglašenost ovih dokumenata i opreme sa propisima;
– uvođenje postupka za proveru primene propisa za utovar istovar;
– postojanje Plana bezbednosti prema 1.10.3.2. (Prevoznici i pošiljaoci kao i drugi učesnici, koji učestvuju u transportu tereta sa visokom potencijalnom opasnošću ili radioktivne materije sa visokom potencijalnom opasnošću, moraju usvojiti, sprovoditi i primeniti bezbednosne planove).
Pored ostalog, Savetnik obučava zaposlene na poslovima transporta opasnog tereta i stručno osposobljenima i onima koji su obnovili znanje izdaje potvrdu o tome. Učesnik u transportu, definisan u članu 7. stav 1. tačka 11. Zakona, mora imati najmanje jednog Savetnika, osim u slučajevima utvrđenim propisima iz člana 2. stav 2. Zakona.
Godišnji izveštaj Savetnika učesnik u transportu dostavlja Upravi svake godine, najkasnije do 1. februara tekuće godine za prethodnu.
Poglavlje XI. KAZNENE ODREDBE, Zakona o transportu opasnog tereta („Sl. glasnik RS“, br. 88/2010), sadrži odredbe o kaznama za privredne prestupe i prekršaje u oblasti transporta opasnog tereta.
Novčanom kaznom od 600.000 do 3.000.000 dinara kazniće se za privredni prestup pravno lice-učesnik u transportu opasnog tereta ako:
– se ne osigura za slučaj da u transportu opasnog tereta pričini štetu licima, imovini i životnoj sredini (član 8);
– nema Savetnika (član 18. stav 1);
– predaje opasan teret na transport bez dozvole za transport (član 23. tačka 1) podtačka (1));
– vozaču vozila ili licu koje obavlja prevoz opasnog tereta nije uručio propisana transportna dokumenta (član 23. tačka 1) podtačka (2));
– utovara opasan teret izvan određenog i posebno uređenog mesta (član 23. tačka 3));
– ne primenjuje propise kojima se uređuje privremeno odlaganje opasnog tereta pri promeni vida saobraćaja (član 25. stav 2);
– ne obavesti Centar za obaveštavanje i policiju o nestanku opasnog tereta, odnosno ako ne preduzme mere da se opasan teret pronađe (član 27);
– ne izradi ili ne sprovodi Plan bezbednosti (član 29. stav 1);
– ne obavesti Centar za obaveštavanje, Upravu i policijsku upravu nadležnu za područje s kojeg transport započinje najmanje 48 sati pre započinjanja transporta (član 32. stav 1);
– označi tablama, listicama i nalepnicama vozilo kojim se ne transportuje opasan teret, odnosno komade za otpremu na njemu koji nisu opasan teret (član 36);
– ne sprovede stručno osposobljavanje lica koje prima u radni odnos na poslove u transportu opasnog tereta ili ako primi u radni odnos lice za koje nije utvrdio da je stručno osposobljeno za obavljanje poslova u transportu opasnog tereta (član 37. stav 1);
– obavlja transport opasnog tereta vozilom koje nije proizvedeno i opremljeno u skladu sa članom 38. stav 1. tačka 1) ovog zakona;
– obavlja transport opasnog tereta vozilom koje nema važeći sertifikat o odobrenju za vozilo za transport određenog opasnog tereta u skladu sa članom 38. stav 1. tačka 2) ovog zakona;
– poveri prevoz opasnog tereta vozaču koji nema važeći Sertifikat za vozača (član 42. stav 1);
– zaposlena lica koja transportuju opasan teret nisu stručno osposobljena (član 69. tačka 1) podtačka (2)).
Za privredni prestup kazniće se i odgovorno lice u pravnom licu novčanom kaznom od 40.000 do 200.000 dinara.
– u roku od sedam dana ne dostavi Upravi lične podatke o Savetniku s kojim je zaključio ugovor (član 18. stav 2);
– ne dostavi Upravi najkasnije do 1. februara tekuće godine za prethodnu godinu godišnji izveštaj Savetnika (član 19. stav 1);
– zaposleni koji je stručno osposobljen za obavljanje poslova u transportu opasnog tereta ne obnovi znanje u roku od dve godine (član 37. stav 3);
– obavlja transport opasnog tereta vozilom koje nije obeleženo i označeno u skladu sa članom 38. stav 1. tačka 3) ovog zakona;
– za poslove u transportu opasnog tereta odredi zaposlene koji nisu stručno osposobljeni za obavljanje poslova u transportu opasnog tereta u skladu sa članom 53. stav 1. ovog zakona;
– ne postupi u slučaju vanrednog događaja u transportu opasnog tereta u skladu sa članom 53. stav 2. ovog zakona;
– ne omogući zaposlenima da se upoznaju s važećim propisima kojima se uređuju dužnosti u transportu opasnog tereta (član 69. tačka 1) podtačka (3));
– ne utvrdi program stručnog osposobljavanja lica koja obavljaju poslove u transportu opasnog tereta (član 70. stav 1).
Za prekršaj kazniće se novčanom kaznom od 10.000 do 100.000 dinara i odgovorno lice u pravnom licu.
Novčanom kaznom od 100.000 do 500.000 dinara ili kaznom zatvora do 30 dana kazniće se za prekršaj preduzetnik ako:
– ne postupi u skladu sa članom 3. ovog zakona;
– se ne osigura za slučaj da u transportu opasnog tereta pričini štetu licima, imovini i životnoj sredini (član 8);
– nema Savetnika (član 18. stav 1);
– u roku od sedam dana ne dostavi Upravi lične podatke o Savetniku s kojim je zaključio ugovor (član 18. stav 2);
– ne dostavi Upravi najkasnije do 1. februara tekuće godine za prethodnu godinu godišnji izveštaj Savetnika (član 19. stav 1);
– predaje opasan teret na transport bez dozvole za transport (član 23. tačka 1) podtačka (1));
– vozaču vozila ili licu koje obavlja prevoz opasnog tereta nije uručio propisana transportna dokumenta (član 23. tačka 1) podtačka (2));
– utovara opasan teret izvan određenog i posebno uređenog mesta (član 23. tačka 3));
– ne obavesti Centar za obaveštavanje i policiju o nestanku opasnog tereta, odnosno ako ne preduzme mere da se opasan teret pronađe (član 27);
– ne obavesti Centar za obaveštavanje, Upravu i policijsku upravu nadležnu za područje s kojeg transport započinje najmanje 48 sati pre započinjanja transporta (član 32. stav 1);
– ne obavesti Upravu i Centar za obaveštavanje o izmeni sadržine zahteva na osnovu kojeg je izdata dozvola za više transporta radioaktivnog tereta (član 32. stav 3);
– označi tablama, listicama i nalepnicama vozilo kojim se ne transportuje opasan teret, odnosno komade za otpremu na njemu koji nisu opasan teret (član 36);
– obavlja transport opasnog tereta vozilom koje nema važeći sertifikat o odobrenju za vozilo za transport određenog opasnog tereta u skladu sa članom 38. stav 1. tačka 2) ovog zakona;
– poveri prevoz opasnog tereta vozaču koji nema važeći Sertifikat za vozača (član 42. stav 1);
– ne postupi u skladu sa odredbom člana 49. stav 1. ovog zakona;
– ne izradi interni plan za hitne intervencije u skladu sa članom 52. tačka 3);
– za poslove u transportu opasnog tereta odredi zaposlene koji nisu stručno osposobljeni za obavljanje poslova u transportu opasnog tereta u skladu sa članom 53. stav 1. ovog zakona;
– ne postupi u slučaju vanrednog događaja u transportu opasnog tereta u skladu sa članom 53. stav 2. ovog zakona;
– ne razdvaja opasne terete koji su nekompatibilni u skladu sa članom 69. tačka 2) podtačka (5) ovog zakona;
– ne utvrdi program stručnog osposobljavanja lica koja obavljaju poslove u transportu opasnog tereta (član 70. stav 1);
– za poslove u transportu opasnog tereta odredi zaposlene koji nisu stručno osposobljeni za obavljanje poslova u transportu opasnog tereta (član 71. stav 1).
Novčanom kaznom od 20.000 do 50.000 dinara kazniće se za prekršaj Savetnik ako:
– ne izvrši obavezu iz člana 21. ovog zakona;
– nije sačinio saglasnost da se raspusti voz u skladu sa članom 50. stav 2. ovog zakona.
Novčanom kaznom od 5.000 do 50.000 dinara ili kaznom zatvora do 30 dana kazniće se za prekršaj vozač drumskog vozila u transportu opasnog tereta, ako:
– ne postupi u skladu sa članom 3. ovog zakona;
– nema važeći Sertifikat za vozača (član 44. stav 1. tačka 2));
– se ne uveri da su na vozilo utovareni komadi za otpremu označeni odgovarajućim natpisima, odnosno listicama opasnosti (član 44. stav 1. tačka 4));
– upravlja vozilom koje nije označeno odgovarajućim narandžastim upozoravajućim tablama, oznakama, odnosno listicama opasnosti (član 44. stav 1. tačka 5));
– nema transportnu dokumentaciju u skladu sa članom 44. stav 1. tačka 6);
– upravlja vozilom za transport opasnog tereta, a ima probnu vozačku dozvolu (član 44. stav 2);
– ne primenjuje odredbe o nadgledanju i parkiranju vozila u skladu sa članom 44. stav 3. ovog zakona;
– ne omogući Inspektoru uvid u transportnu dokumentaciju i dodatnu opremu (član 80. stav 3);
– ne omogući Inspektoru da pregleda opasan teret i uzme potrebnu količinu uzorka (član 80. stav 4);
– koristi ili premesti vozilo isključeno iz saobraćaja suprotno načinu koji je odredio Inspektor (član 81. stav 3).